Digital Strategy, Innovation & Transformation - pagina 9

Digital Strategy, Innovation & Transformation

Onze leden bepalen op welke thema’s wij acteren. Wij werken aan de continue digitalisering van onze organisaties. De digitale strategie - als onderdeel van de algehele strategie - en de implementatie daarvan in de organisatie, staan in dit thema centraal.

Kenmerkend voor de digitale revolutie waarin we ons bevinden, is dat de ontwikkelingen bijzonder snel gaan. Er is nauwelijks tijd om een nieuwe technologie op te merken, te evalueren, in te voeren en onder controle te krijgen, of de volgende alternatieven dienen zich alweer aan. Het kost veel tijd en budget om op de hoogte te blijven, eventueel de bedrijfsstrategie hierop aan te passen, de juiste technologiekeuzes te maken, de implementatie succesvol af te ronden, medewerkers hiermee succesvol te laten werken en tegenvallers te voorkomen. Het leren van de ervaringen van ander gebruikers kan hierbij helpen en dure missers helpen voorkomen. 

Daarom zetten we ons in voor: 

  1. Het delen van kennis en inzichten over toepassen van nieuwe technologieën in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van waarde met data, AI e.d. Deze kennis en inspiratiesessies zijn toegankelijk voor experts, CxO en RvB/RvC van onze leden. 

  2. Het delen van kennis over het meenemen van andere medewerkers van de organisatie in het werken met digitale technologie, en het aanpassen van processen. 

  3. Breder inzetten van beschikbare expertise en ervaring, door vaker peer-reviews te organiseren voor het verbeteren van de digitale plannen van collega’s die ook lid zijn van CIO Platform Nederland. 

  4. Door - desgewenst - experts vanuit onze achterban beschikbaar te stellen voor het geven van feedback op beleidsinitiatieven van de Rijksoverheid en door expertise beschikbaar te stellen voor technische briefings en onderzoeken van het parlement en andere initiatieven op nationaal niveau, waarin onze leden een maatschappelijk belang aanwezig achten.

We leven in een periode waarin toepassing van IT en data een gigantische versnelling doormaakt. Hoe dat op een goede en gestructureerde manier - binnen alle hectiek - toe te passen, welke keuzes te maken en randvoorwaarden te stellen en hoe er ook daadwerkelijk waarde mee te creëren, is een grote uitdaging voor de leiders van alle organisaties. Het helpt enorm als we daarover ervaringen kunnen uitwisselen en van elkaar kunnen leren!

  1. 18 oktober 2019

    How to Survive in the Age of Digital Disruption?

    Op 9 oktober kwamen ongeveer 50 deelnemers bijeen voor een gezamenlijk evenement van CIO Platform Nederland met DevOps Agile Skills Association (DASA) en het Agile Consortium. Op de agenda veel inspiratie vanuit enthousiaste sprekers over het bereiken van een wendbare organisatie in dit tijdperk van digitale disruptie.

    2019-10-21 Blog DASA.jpg
  2. 5 juli 2019

    Netwerkdiner PostNL - the digital journey

    Het pakkettensorteercentrum van PostNL in Nieuwegein vormde dinsdag 2 juli het decor van het tweede Netwerkdiner van 2019 voor de leden van het CIO Platform Nederland. Gastheer Marcel Krom en zijn team namen de 30 aanwezige CIO’s mee in de digitale strategie van de marktleider op het gebied van pakketbezorging.

    2019-07-03 Netwerkdiner PostNL Rondleiding3.jpg
  3. 24 juni 2019

    Port of Rotterdam – Met de Digital Twin de slimste haven

    De Digital Twin van de haven is o.a. ontwikkeld om de digitale strategie voor de eigen organisatie tastbaar en visueel te maken. De doelstelling daarbij is de eerste haven te zijn die autonomoom varende schepen kan ontvangen, maar bovenal om de haven leidend te houden in efficieny en mogelijkheden voor de klanten van de haven.

    2019-06-25 Port of Rotterdam Jaardag 2019.jpg
  4. 24 juni 2019

    PostNL, shipping the Future with Digital DNA

    Jurre van Ruth, Digital Strategy Consultant, deelde met de aanwezigen de weg die PostNL heeft afgelegd om iedere rol/profiel binnen de organisatie te voorzien van een ‘Digitaal DNA’, oftewel: hoe het hen is gelukt om voor elke rol/profiel ook een digitaal profiel op te stellen.

    PostNL BO.png

Digital Strategy events

  1. Online CIO lunch sessie | Anywhere365

    Via de online lunch-sessies voor en door CIO’s bespreken we prangende vraagstukken die onze leden bezighouden. De sessies bestaan uit een inleiding door een van de leden en ruimte voor vragen/discussie.

    26 nov
  2. Netwerkdiner | Arcadis | Bram Mommers | GenerativeAI in een kennisbedrijf en IT reporting Amersfoort

    De netwerkdiners zijn exclusief toegankelijk voor CIO's/CDO's van lidorganisaties. Het programma wordt samengesteld door de CIO/CDO waar we te gast zijn en geeft een inkijkje in diens IT-organisatie, discussietafels vinden plaatsen en verenigingszaken passeren het programma. Ter afsluiting is er een informeel diner . We zijn te gast bij Arcadis. 

    27 nov
  3. CEG Innovation & IT | Innovatielab in de prakijk | Deep Vision Koninklijke Marechaussee | Den Haag 's-Gravenhage

    Professionals en vakspecialisten nemen deel aan Kennisgroep (CEG) bijeenkomsten. De CEG Innovation & IT deelt kennis en ervaring op onderwerpen zoals; hoe komen innovaties tot stand? Wie is in de lead? Waar ligt de verantwoordelijkheid? Hoe organiseer je de uitvoering? Deelnemers aan deze sessie zijn CIOs, architecten (enterprise, lead, domein), innovatiemanagers en informatiemanagers. Deze keer gaan we op bezoek bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), naar hun eigen innovatie lab, Deep Vision. 

    28 nov

Meer events

Close