Schiphol, connecting the Netherlands
Innovatie zit al ruim 100 jaar in het DNA van Schiphol waar continue gewerkt wordt aan verbetering en vernieuwing. Namens Royal Schiphol Group namen Sjoerd Blüm en Feddo Biekart ons mee in de IT strategie en innovatie van Royal Schiphol Group.
Namens Royal Schiphol Group namen Sjoerd Blüm en Feddo Biekart ons mee in de IT strategie en innovatie van Schiphol. Sjoerd Blüm deelde daarbij de missie en ambitie van Schiphol. Schiphols missie is het faciliteren van optimale verbindingen met de rest van de wereld om bij te dragen aan de welvaart en welzijn in Nederland en elders. Daartoe wil Schiphol zich ontwikkelen tot Europa’s meest favoriete luchthaven voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en logistieke dienstverleners. Dat kan alleen met een hoge kwaliteitsambitie die moet leiden tot een ultieme klantervaring. Dat vraagt naast het 24/7 draaiende houden van de organisatie ook om vernieuwing en investeringen in de infrastructuur van Schiphol.
Om deze hoge kwaliteitsambitie te realiseren investeert Schiphol in betrouwbare en flexibele IT. Dat betekent een veilig landschap dat up to date is en klaar voor verandering, alsmede versimpelde services, flexibele applicatiehosting, selfservice en autonoom draaiende infrastructuur. Naast deze investering wordt er volop ingezet op voorbeeldgedrag van leidinggevenden, cultuurverandering bij de medewerkers en flexibele manieren van werken en partnerships. Dit vraagt dit om innovatieve oplossingen voor technologie, de manier van werken en leiderschap.
Innovatie zit al ruim 100 jaar in het DNA van Schiphol, waar continue gewerkt wordt aan verbetering en vernieuwing, aldus Feddo Biekart. Zo is Schiphol volop bezig met de inzet van gezichtsherkenning tijdens de reis en inzet van innovatieve CT-scans voor de handbagage ten behoeve van een seamless passenger flow. Steeds meer gebouwen worden uitgerust met sensoren en slimme algoritmes. Door de bestaande data beter te gebruiken en daar o.a. sensordata aan toe te voegen, wordt het mogelijk om een gebouw slim te maken en m.b.v. algoritmes de omgeving automatisch aan te sturen op de aanwezigheid van reizigers, medewerkers en gasten, bijvoorbeeld door het reguleren van temperatuur. Schiphol heeft een van de grootste private LoRa netwerken waarop meer dan 100.000 IoT sensoren zijn ontsloten. Door het delen van klantervaringen vanuit het aanwezige publiek kwam een levendige discussie op gang rondom de seamless flow van reizigers, ontsluiting van API’s en cultuurverandering. Dit leverde goede inhoudelijke vragen en voorstellen op, die hopelijk leiden tot nieuwe innovatieve oplossingen in de nabije toekomst die Schiphol kunnen helpen om haar ambitie waar te maken. Namens het CIO Platform Nederland bedankt Norbert Derickx de sprekers en het publiek voor de waardevolle interactieve sessie.
Deel dit bericht