Zakelijke gebruikersverenigingen pleiten voor een evenwichtige cloudmarkt: 11 'fair principles' om het digitale potentieel van Europa te benutten

Zakelijke gebruikersverenigingen pleiten voor een evenwichtige cloudmarkt: 11 'fair principles' om het digitale potentieel van Europa te benutten

2022-06-14 NB Fair Principles 0dinsdag 14 juni 2022

Bedrijven, ziekenhuizen, openbare instellingen, universiteiten, enz. verdienen een betere cloudomgeving. Het onevenwicht in de relaties tussen cloudaanbieders en hun zakelijke klanten leidt tot schadelijke praktijken. De komende Europese regelgeving biedt verschillende mogelijkheden om de situatie te verbeteren.

Op basis van concrete voorbeelden van schadelijke praktijken op de markt, stellen 4 Europese CIO verenigingen 11 fair principles voor in B2B-relaties tussen zakelijke gebruikers en cloudaanbieders om de bevoegde overheden te inspireren. Dit document is ook bedoeld voor gebruik door gebruikersorganisaties en leveranciers die verantwoorde praktijken willen aantonen.

“Een van de belangrijkste beloften van cloud is transparantie en eenvoud. Budgetteren zou eenvoudig zijn. De realiteit is echter heel anders.” Bernard Duverneuil, Vice-President Cigref, European Affairs

Een niet-concurrentiële omgeving vereist fair principles:

  1. Zodra software is geïmplementeerd, is deze sterk verweven met de bedrijfsprocessen. Er is ook een vendor lock-in: het is zo complex en duur om over te stappen naar een andere leverancier dat organisaties vaak vast zitten aan hun aanbieder.
  2. Zakelijke gebruikers hebben geen onderhandelingsruimte ten opzichte van de grote softwareleveranciers.
  3. Cloudaanbieders kunnen abonnementsprijzen en de basis waarop de prijzen berekend worden eenzijdig wijzigen. Hoe een business case bouwen als je toekomstige kosten niet kan voorspellen?
  4. Dit geldt niet alleen voor grote software- en cloudaanbieders, maar ook voor nichespelers.
  5. Er is sprake van marktconcentratie en dominantie van een aantal grote spelers, voor een aanzienlijk deel van de zakelijke cloudmarkt. Sterke softwareleveranciers kopiëren mogelijkheden van kleinere concurrenten en integreren deze in hun software. Dit beperkt de concurrentie en maakt de afhankelijkheid van hun klanten nog groter.

“Bij het overwegen van een provider worden de prijzen verlaagd en extra features beloofd. Na ondertekening duiken er verborgen kosten op en blijven beloofde features achterwege.” Martijn Koning, President of CIO Platform Nederland

6. Softwareaanbieders kunnen de keuze van de zakelijke klant beperken, door te bepalen op welke infrastructuur de cloudapplicaties moeten draaien.

7. De kosten en complexiteit om je gegevens terug te krijgen bij het einde van het contract kunnen erg onredelijk zijn.

NU is het moment om te handelen

De komende Digital Markets Act, Artificial Intelligence Act en Data Act, evenals het EU cloud rulebook en standaard contractuele clausules, bieden verschillende kansen om de situatie te verbeteren. We roepen de Europese Commissie, het Europees Parlement, de nationale regeringen, de Europese en nationale regelgevers en mededingingsautoriteiten op om de toekomst van de cloud in Europa veilig te stellen. Europese organisaties vertrouwen op cloudproviders om hun digitale transformatie te realiseren en hun diensten te leveren: het is van cruciaal belang dat deze cloudproviders de regels van eerlijke handel en gezonde concurrentie op de Europese markt respecteren, zodat alle spelers kunnen profiteren van de kansen.

We nodigen al deze overheden uit om:

  1. een einde te maken aan het misbruik van vendor lock-in en schadelijke praktijken door cloudproviders, door te zorgen voor faire praktijken op de markt voor digitale technologie.
  2. ervoor te zorgen dat de zeggenschap over data bij zakelijke gebruikers van digitale technologieën blijft, zonder dat dit leidt tot extra kosten of andere belemmeringen.

Lees hier het volledige persbericht.

11 Fair Principles

  1. Verkopers dienen bestaande wettelijke verplichtingen na te komen.
  2. Verkopers zullen geen technische of commerciële lock-in creëren.
  3. Klanten behouden de controle over hun eigen gegevens en over alle gegevens die in de oplossing worden geüpload of verwerkt.
  4. Contractuele voorwaarden zijn duidelijk en ondubbelzinnig. Zij mogen niet eenzijdig worden gewijzigd.
  5. Contractuele voorwaarden mogen de keuze van de klant voor een cloudprovider, outsourcingpartner of hardwareplatform niet beperken of discrimineren.
  6. Contractuele voorwaarden voor licenties en abonnementen zijn vrij van geografische beperkingen en beperkingen op bedrijfsniveau.
  7. Contractuele voorwaarden stellen klanten in staat om vooruitstrevende of innovatieve technologieën en implementatiemodellen te gebruiken.
  8. Serviceniveaus en productspecificaties worden expliciet vermeld, rekening houdend met de context van de klant.
  9. Commerciële modellen zullen niet eenzijdig worden gewijzigd en moeten voldoen aan een actief 'opt-in'-principe.
  10. Commerciële modellen en aanbiedingen moeten consistent en redelijk zijn en mogen geen verschillende modellen combineren ten voordele van de inkomsten van de verkoper.
  11. De reikwijdte, uitvoering en beoogde uitkomst van een audit worden duidelijk omschreven in het contract.

« Terug

Close