Big data analytics
Big data analytics
Data is de nieuwe olie van de 21ste eeuw. Hoe gaan we hier mee om? Hierover discussieerden onze leden tijdens de themasessie "Data Experience".
Big Data al enige jaren sterk in de belangstelling. Nooit eerder zijn zulke grote hoeveelheden data beschikbaar geweest en nooit eerder werd zo snel nieuwe data geproduceerd, door zowel mensen als sensoren. Big Data zal zijn invloed hebben op alle facetten van de moderne maatschappij (overheid, bedrijfsleven, gezondheidszorg, veiligheid, wetenschap enz.). Het slim gebruik van Big Data, oftewel het creëren van waarde, neemt momenteel een enorme vlucht en gaat elke industrie raken. We kunnen klaarblijkelijk niet meer zonder “Big Data”.
Tijdens de themasessie 'Data Experience' op 22 september 2016 bij Vivat Verzekeringen kwamen CIO's en professionals samen om juist hierover met elkaar van gedachten te wisselen.
Arjan van den Born, academisch directeur van JADS (Jheronimus Academy of Data Science), nam aanwezigen mee in in de ontwikkelingen van Data Science, waardecreatie en het doel om z.s.m. 2000 datascientists op te leiden. Volgens hem betekent Big Data niet altijd per definitie Big Wisdom, het gaat ook om de kennis van de personen die met de data aan de slag gaan. Data is de nieuwe olie van de 21ste eeuw. Het raakt iedereen en organisaties moeten hier in mee. Er zijn al vele voorbeelden te noemen van slim gebruik van data, maar om echt de wereld te veranderen moet je als individu zowel business als IT begrijpen, oftewel een T-shaped professional zijn. Daarnaast dient binnen een data driven organisatie veel autonomie gegeven te worden aan de specialisten, omdat anders de groei en snelheid stagneert.
Mark Dijksman, oprichter van OneUp, ging vervolgens op bevlogen wijze in op traditionele businesses en opkomende technologie. Grote door technologie gedreven transformaties hebben het potentieel om in elk facet van de globale economie disruptief te zijn. Zo kan de Blockchain technologie een zware impact hebben op businessmodellen en de democratisering van data. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat er nú nagedacht moet worden over de toekomst. Door te denken en te acteren als een Startup kunnen bedrijven de concurrentie het hoofd te bieden en overleven. Dat vraagt om visie, lef, om loslaten en het doorbreken van weerstand.
De deelnemers waren enthousiast over de themasessie; er was veel herkenning en men heeft veel nieuwe inzichten verkregen. Het belangrijkste advies: "durf te experimenteren".