Internet of Things: hype? mess? strategy!
Internet of Things: hype? mess? strategy!
Op donderdag 9 februari hebben we de themasessie rondom Internet of Things georganiseerd. In het gastvrije B.Amsterdam gebouw hebben we met 30 leden veel inspiratie ontvangen rondom het thema: “How connected are you?”.
Prof.dr. Paul J.M. Havinga en dr. Nirvana Meratnia (Universiteit Twente) leidden ons van de roots van IoT – in de jaren ’90 werd “Smart Dust” al opgenomen in de overzichten van nieuwe technologische toepassingen – tot aan de hedendaagse ontwikkelingen, die met name heel veel inzichten bieden via personal devices. De toegevoegde waarde ligt bijvoorbeeld in predictive maintenance, wat bij de aanwezige leden veel herkenning opriep. De mogelijkheden zijn oneindig, maar we moeten ons zeker bewust zijn van de beveiligingslekken in de technologie en de consequenties daarvan.
Daar wees Prof.dr. Michel J.G. van Eeten (TU Delft) ons op in zijn verhaal. Onder andere dat we moeten oppassen voor de “attack of the toasters”. Weliswaar met een knipoog, maar toch iets om rekening mee te houden bij het gebruik van IoT. Diverse recente voorbeelden van grootschalige DDos aanvallen via IoT-devices geven aan dat dit een reëel scenario is. In één van zijn onderzoeken richt Van Eeten zich op het verhogen van de transparantie ten aanzien van de veiligheid van devices, door het monitoren en controleren van diverse IoT toepassingen. De resultaten liegen er niet om. Duidelijk blijkt dat bepaalde categorieën devices vaker worden misbruikt dan andere. Voorbeelden zijn routers, IP camera’s en Digitale Video Recorders (DVR). Afsluitend gaf hij 7 handreikingen mee, die helpen de IoT Governance strategie bij onze bedrijven veiliger te maken. Een 8e kwam uit het publiek: het inrichten van de internet politie, die veiligheid op het internet bewaakt. Hierover waren overigens niet alle aanwezigen even enthousiast.
Na de break zijn 2 prachtige praktijkcases van CIO Platform leden toegelicht. Hieruit bleek duidelijk hoe dichtbij de connected world al is. Tjeerd Tuitel (directeur van MINDMobility, een start up company binnen PON) deelde zijn reis binnen de PON Holding met de connected car app. De valkuilen en uitdagingen die hij heeft ervaren om de data beschikbaar te krijgen en deze om te zetten in relevante informatie voor klanten, dealers en lease maatschappijen. Andreas Knobloch (Philips Lighting) liet aan de hand van sprekende voorbeelden zien dat er zelfs nieuwe business models ontstaan en rollen van leveranciers en afnemers worden omgedraaid, waardoor men genoodzaakt wordt om in vertrouwen samen te werken over een keten die oneindige mogelijkheden biedt.
Interessant aspect is dat beide innovaties buiten de bestaande IT organisaties (processen en inrichting) zijn ontstaan. Daarbij heeft PON bewust gekozen om MINDMobility als apart bedrijf op te zetten om ook andere, niet binnen de portefeuille van PON beschikbare, automerken te kunnen bedienen.
Enkele reacties uit het publiek:
“Een kwalitatief hoogstaande sessie met goede balans tussen herhaling en nieuwe inzichten!"
"Boeiende presentaties en mooi om de energie en passie in de verhalen van MIND/Pon en Philips Lighting te zien!"