Netwerkdiner Wehkamp op 6 april 2017
Netwerkdiner Wehkamp op 6 april 2017
Op donderdag 6 april zijn we te gast geweest bij Wehkamp in Zwolle. Kees Jans trok alle registers open met een rondleiding door het splinternieuwe Logistiek Service Centrum. Vervolgens gaven CEO Piet Coelewij en Kees zelf toelichting op de transitie naar digitale onderneming die Wehkamp nu doormaakt. Tijdens het heerlijke diner in diverse gangen is ook een korte ALV gehouden, waarin Mirjam Verhoeven (CIO de Volksbank) is gekozen tot nieuw lid van ons bestuur.
Het eerste onderdeel van het programma betrof zoals gezegd een rondleiding door het indrukwekkende nieuwe en in hoge mate geautomatiseerde Logistiek Service Centrum. In dit beton-stalen gevaarte worden tot ruim 70.000 verzendingen per dag verwerkt. Bestellingen worden voorgesorteerd door de technologie, door mensen ‘gepickt’ en vervolgens automatisch verpakt en klaargezet voor verzending. Prachtig voorbeeld van een mens-machine samenwerking.
Vervolgens introduceerde Piet Coelewij, CEO van Wehkamp, ons tot Wehkamp’s visie op de digitale onderneming. Eerste ingrediënt daarvoor is de obsessie voor de klant en de klantbeleving. Daarvoor is ook transparantie en real time feedback van groot belang. Die obsessie wordt tot het uiterste doorgevoerd, vanuit de overtuiging dat zelfs al doet dit op korte termijn pijn, de klant de openheid op langere termijn zal waarderen en trouw blijft aan het merk. Andere ingrediënten van de digitale strategie: resultaten zijn belangrijker dan verantwoordelijkheden, innoveren is van belang om de snelheid die de markt oplegt bij te houden, informatie en ontwikkeling van medewerkers zijn noodzakelijke randvoorwaarden voor digitale ontwikkeling, denk groot maar begin klein en technologie is meer dan IT.
De implementatie van deze visie heeft nog wel voeten in de aarde en betreft voor een belangrijk deel een culturele transformatie: van afrekencultuur naar leercultuur. Vooral wat betreft klantobsessie en transparantie is veel werk verzet. Wat daarbij helpt is zijn de belangrijkste KPI’s: de Net Promoter Score, dan medewerker tevredenheid en als derde ‘pas’ de financiële resultaten.
Kees Jans vulde daarna aan met inzichten in de ondersteuning die het technologie team levert voor deze transformatie. De insteek hier is dat multidisciplinaire, door de businessverantwoordelijke geleide productteams werken aan oplossingen die direct waarde opleveren voor de klant. Elk team heeft een ‘poolster’ om richting te geven. In elk team zitten technologie experts die o.a. als doel hebben om de teams zelfstandig in hun behoefte te laten voorzien, zodat ze zo min mogelijk van anderen afhankelijk zijn. Het motto daarbij is: ‘Waar je gisteren op zat te wachten, kan je morgen zelf.’
Tijdens het voortreffelijke diner zijn ook diverse verenigingsonderwerpen de revue gepasseerd. Zo is Mirjam Verhoeven (CIO van de Volksbank) gekozen tot nieuw bestuurslid. We zijn blij dat Mirjam ons bestuur komt versterken. Er is ook uitgebreid stilgestaan bij de Handreiking Zorgplichten die de Cyber Security Raad deze week heeft uitgebracht. Tenslotte is er uitgebreid van gedachten gewisseld over het relevant houden van onze vereniging voor de eindverantwoordelijken voor de digitale transitie bij grote ICT-gebruikersorganisaties. Het bestuur gaat hierop verder studeren en zal te zijner tijd een voorstel voorleggen aan de leden.
Alles bij elkaar genomen kijken we weer terug op een prachtige bijeenkomst!