Blog: Het nieuwe ‘normaal’ / Changemanagement
Gerjan Huisjes (Directeur, VolkerWessels ITBV) deelt zijn gedachtes en advies over de veranderende omgeving van de CIO, medewerkers en de wereld. Wat is onze rol in het 'nieuwe normaal' en hoe gaan we daarmee om? Lees het hieronder!
Graag wil ik jullie meenemen in een gedachte die mij bezighoudt: Er lijkt, of er is, een ‘nieuw normaal’ te ontstaan met andere spelregels, en hoe daarmee om te gaan. Ik ben al een tikkie ouder dan de meeste van mijn medewerkers en heb in mijn bestaan al best wat veranderingen meegemaakt. Zo weet ik nog goed dat toen ik jong was er nog niet eens gordels in auto’s zaten. Mijn jongere broer lag in de kinderwagenbak los achterin de auto. Nu hebben we 5 sterren Maxi-Cosi’s en kost het niet dragen van een autogordel € 169,- zowel voor- als achterin. Een ander voorbeeld: Toen ik jong was rookte mijn vader en ook vele familieleden en kennissen enorm. In huis en in de auto werd volop gerookt. Zo erg dat het er bij binnenkomst gewoon blauw was van de rook. Maar ja, toen waren er nog geen rookmelders en minder bewustzijn van de gezondheidsschade dus niemand die het bijzonder vond. Tegenwoordig kunnen we ons dit bijna niet meer indenken.
Zaken veranderen dus, soms stap voor stap, soms in enorm tempo. Daarbij ontstaat er soms een stuk verlangen naar het verleden, maar ook de verbazing over wat ooit ‘normaal’ was (bijv. het gordelloos rondrijden in de auto). Ook zijn er zaken waarvan je denkt “hoe heb ik hier ooit zonder gekund” en besef je het gemis eraan als het even niet werkt (Dynamic cruise control is wel een persoonlijke favoriet).
Ook vanuit ons vakgebied digitalisering doen we hier aan mee. Wij hebben de afgelopen jaren onze eindgebruikers al voorzien van heel veel verandering, zoals: Windows 11, ERP migraties, Security, gebruik van dashboards en ‘met dank aan’ Covid ook versneld MS Teams en bovendien staan AI en Copilot al weer voor de deur. Voor sommige een verademing voor anderen roept het een groot verlangen op naar het verleden toen het nog in een rustig tempo ging en je jarenlang met hetzelfde systeem werkte. Aan ons de schone taak om onze gebruikers hierin te begeleiden. Vandaar ook het woord changemanagement in de titel. En ook qua spelregels, waarover ik in het begin sprak, is het absoluut niet meer zo dat alles klakkeloos wordt aangenomen (zowel in ons digitale vak maar ook in de rest van de maatschappij geldt dat in mijn beeld). De uitleg van de ‘waarom’ we dit doen is ontzettend belangrijk geworden en het is nu zo dat ook iedereen er wel een mening over heeft (en die ook veelal graag anoniem uitspreekt), waarbij het één wel wat toevoegt en de ander absoluut niet.
Zo hebben we (al naar gelang je leeftijd) al het een en ander meegemaakt aan verandering en is één ding zeker: Ook naar de toekomst blijft het veranderen. Wat nu normaal is, zal over een aantal jaren niet meer normaal zijn. We moeten ons dus aanpassen. Dat is voor de één een simpel iets maar voor de ander behoorlijk impactvol. Ik denk met een grijns nog terug aan vroeger waarbij mijn vader met de buurman een weddenschap was aangegaan om direct te stoppen met roken. Wie het eerst weer zou beginnen, zou de ander op een etentje trakteren. Er is wat geloerd over en weer over de straat, om te kijken of ze elkaar al konden betrappen. Maar wat bleek, binnen 2 uur na de belofte hadden beiden alweer gerookt en na 4 dagen gaven ze dit (onder dwang van hun vrouwen) ook aan elkaar toe…. Kansloos. Zeggen om te veranderen is dus makkelijker dan doen.
Verandering is dus iets van alle tijden. Het was er, het is er en het zal ook blijven. Wij als digitalisering-verantwoordelijken doen er dus ook zeker aan mee en we beseffen ons, zeker ook door de corona crisis, des te meer dat verandering impact heeft. Op de één weinig op de ander ontzettend veel. Mijn verwachting is dat de snelheid van verandering eerder toeneemt dan afneemt dus de uitdaging wordt alleen maar groter.
Mijn oproep is daarom oog te blijven houden voor verandering van het normaal van onze mensen. De techniek gaat wel voort maar hoe we zorgen dat ook onze mensen (goed) aangehaakt blijven, dat gaat ons de komende jaren behoorlijk wat inspanning kosten. Maar uiteindelijk zal ook de komende generatie over tig jaar weer terugkijken en soms grijnzend en soms ook verlangend terugdenken aan die tijd dat we nog belden via Teams….
Gerjan Huisjes
Directeur
VolkerWessels ITBV
Deel dit bericht